Mycket.

Först och främst. Jag är INTE rasist. Jag älskar bara Sverige, speciellt Skåne, och är stolt över våra traditioner och vårt land. Jag blir arg när någon inte visar respekt för detta, men kan samtidigt respektera att det finns många som inte har samma åsikt som mig.

Rasist är man när man har något emot folk för att de kommer från en viss plats, t.ex. ett land. Man är inte rasist för att man tycker illa om dessa personer pga hur de beter sig.

Jag anser att Sverige har tagit emot alldeles för många invandrare. Regeringen borde först och främst varit säkra på att kunna ta hand om sitt "eget" folk, dvs. de som redan bodde i landet. Sedan hade man absolut kunnat hjälpa och ta emot invandrare, men bara i den mån att landet har kapacitet att ta hand om och förse dem med jobb. Jag ser det som en självklarhet att som invandrare så fort som möjligt lära sig det nya språket och att visa respekt för de traditioner och seder som finns i landet istället för att försöka ändra på det. En svensk flagga, nationalsången, den svenska fotbollströjan. Numera klassas allt detta som rasistiskt. Varför? Är man rasist för att man är stolt över att vara svensk och för att man älskar sitt land? Svaret är självklart nej.
Skolavslutning i kyrkan? Absolut. Jag är inte kristen, jag är ateist. Men jag önskar att mina framtida barn ska få uppleva dessa mysiga och traditionella avslutningarna i kyrkan som jag växt upp med. Det är inget brott mot "andra" gudar att avsluta skolan i kyrkan. Sverige ska inte ändra sina traditioner och seder pga invandringen. Självklart ska även invandrare ha möjlighet att tillbe sina gudar och att fira sina traditioner. Detta ska inte Sverige stå i vägen för, men då ska inte heller invandringen stå i vägen för Sveriges traditioner. Enkelt, eller hur?

Invandrare som kommer hit ska vara tacksamma för hjälpen vi erbjuder. De ska inte komma hit och låta bli att lära sig språket, låta bli att skaffa ett jobb eller syssla med kriminalitet. Det är dessa personer jag har något emot, precis som jag har något emot svenska kriminella. Men jag anser att Sverige i första hand borde klara av att ta hand om svenska kriminella innan vi tar in fler invandrare. För en viss del av invandrarna kommer med all säkerhet bli kriminella, precis som en del av svenskarna som föds här kommer bli det.

Innan ett land kan ta hand om de människor som bor i landet på ett bra sätt, så borde inte invandring ens vara ett alternativ.


Men ja. Nu till nåt annat.
Bilen går bra igen, för tillfället. Den gick så bra att jag tillochmed trodde den hade stannat. Jag är van vid att den hoppar, hostar, hackar, skramlar och skakar men den var stilla och tyst. Jag provade att gasa och köra iväg. Det gick! Den gick hur bra som helst :) Hoppas bara det håller ett tag nu ^^

Jag är mer övertygad av Winnerbäcks senaste nu. Har lyssnat igenom lite bättre. Begrundat och sådär. Det är mer dolt nu, inte så klockrena rader längre. Lite dunkelt och mystiskt inlindat, men samtidigt glasklart. Väldigt svårt att förklara. Men jag tror att jag gillar det bättre idag åtminstone. Om inte annat så kan han sätta ord på känslor mycket bra. Det vill jag också kunna. Men jag har inte lyckats skriva nåt riktigt bra på mycket, mycket länge. :/ Ska nog ge det ett försök snart.

Winnerbäcks senaste skiva, svag belysning och ett försök till att skriva. Det blir min alldeles egna gonattsaga.

Kommentarer
Postat av: Mist

Word som fan på det! Måste länka till din blogg i min ju, för dåligt av mig :P

2007-09-27 @ 00:36:39
Postat av: Jenny

Men var ska då alla invandrare, som kommer direkt från krigsländer, bli av under tiden, när sverige fokuserar på sina egna?? Ska de bli kvar där, bara för att vi inte har det bra nog än?

2007-09-27 @ 14:34:56
Postat av: Mist

Vet du ens hur många som kommer hit pga krig och bara pga att de vill ha svensk välfärd?
Och tycker du det är rätt att svenskar, t.ex hemlösa, ska behöva lida till förmån för invandrarna?
Invandrare är inte flyktingar

2007-09-27 @ 21:52:41
Postat av: Mist

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article547639.ab

2007-09-28 @ 11:43:17
Postat av: Jenny

nu talade jag om flyktingarna, för de finns visst. inte om de som bara vill åka snålskjuts. jag är medveten om att de finns, de med. i en idealistisk värld, skulle det finnas resurser att hjälpa både de behövande i sverige och de som kommer från krigsländer .

2007-09-28 @ 14:13:02
Postat av: Mist

Flyktingarna är välkomna, men tyvärr är de inte så många riktiga flyktingar som kommer hit.
Men nu har vi ingen idealvärld här, detta är verkligheten och då tycker jag man ska hjälpa sina egna först. Det förtjänar dom..

2007-09-29 @ 01:05:56
Postat av: Joakim

Om invandrarna som du skriver ska ha chans att tillbe sina gudar så kan dom inte gå i svenska kyrkor. Hur ska dom då kunna respektera, och gå på en svensk skolavslutning? Det kvittar hur mycket av de svenska språket dom lär sig, och hur fina jobb dom än får. Det är ändå emot deras religion att gå in i en svensk kyrka..

2007-10-02 @ 07:00:27
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Josse

Det är ändå en svensk tradition,. och den ska inte behöva brytas pga invandringen. Alltför mycket "svenskt" försvinner mer och mer för att svenskarna är för jävla fega och tror att de är rasister bara för att de hissar svenska flaggan. Man ska vara stolt över sitt land och sina traditioner och vilja ha dem kvar.

2007-10-02 @ 11:34:56
Postat av: Mist

Till Joakim
Så du tycker det är rätt att pga deras religion så nekas svenska barn att ha kyrkliga avslutningar? Det är väl ändå inte våra traditioner och seder som ska behöva stiga åt sidan?

2007-10-03 @ 00:04:11
Postat av: Joakim

Mist:
Jag skrev inte att jag tycker svenska barn ska nekas att ha en sina kyrkliga avslutningar. Men invandrarna borde få alternativ. Jag säger inte heller att vi ska "strunta" i allt som är svenskt bara för att invandrarna ska känna sig hemma. Men man borde kunna kompromissa. Ta seden ditt man kommer är ett bra talesätt, men man borde även bjuda in nya seder. Man kan faktiskt lära av varandra istället för att bara tycka att "är du här ska du göra som oss!!"

2007-10-03 @ 07:24:07
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

Men nu är inte världen idealisk Joakim.. svenska barn får idag inte kyrkliga avslutningar ens om de vill bara pga att majoriteten av barn i vissa skolor har invandrarbakgrund och är muslimer.
Hur ska man kunna kompromissa om man har en del som vill ha kyrkliga avslutningar och en som inte vill det?
En tradition och sed som vi haft i över 100 år säkert ska inte behöva lida för att vi är snälla och tar in flyktingar/invandrare.

2007-10-03 @ 14:04:24
Postat av: Mist

Det här tål även att tänkas på litegrann och betänk att detta var för 2-3 år sen.
""Malmö har 245.000 invånare. Av dem har en fjärdedel utländsk bakgrund. Av dem som är under 18 år har 40 procent utländsk bakgrund. I skolan ökar andelen invandrare med en procent om året."
"Det finns områden där över 90 procent av invånarna har utländsk bakgrund. Arbetslösheten är hög. Många är socialbidragstagare.""

2007-10-03 @ 14:05:53
Postat av: Joakim

Men då struntar vi i att ta in utländsk mat också då? Och att börja prata om att världen inte är idealistisk är ine lönt,. ,för hade den varit det så hade vi inte ens behövt tänka på att kompromissa efterssom vi då inte haft några invandrare för att de hade klarat sig bra i sina egna länder..

2007-10-04 @ 14:07:37
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

Vad har utländsk mat med något att göra? Det är nog det sämsta argumentet jag hört någonsin :-)
Jag pratar om människor, inte mat.
Haha.. "idealistisk"? Du menar kanske "idealisk"? ;-)
Det var du som började prata om en idealisk värld där folk som vill helt olika saker kan kompromissa, så fungerar tyvärr inte livet.
Och du svarade inte ens på mina frågor, vilket du såklart inte behöver dock.

2007-10-04 @ 17:51:08
Postat av: Jenny

Ta det lugnt, Billy :P

2007-10-04 @ 18:25:32
Postat av: Mist

Ta det lugnt? När har jag INTE tagit det lugnt? Haha :P

2007-10-04 @ 18:41:38
Postat av: Joakim

Sen när började jorden vara en plats där inte människor längre kunde kompromissa? Varför skulle inte sverige kunna vara ett mångkulturellt land?

2007-10-04 @ 20:02:43
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

Haha, men herregud vad du slingrar dig och bara vänder på mina frågor :-).
Kan du svara på det jag frågat först så kan jag svara dig sen :-)

2007-10-04 @ 20:40:41
Postat av: Josse

Sen när har jorden någonsin varit en plats där människor kan kompromissa?

2007-10-04 @ 20:44:44
Postat av: Joakim

okej.. jag ska svara på din fråga,, för det var bara en vad jag vet. Om man har några som vill en sak, och några som vill en annan.. låt dom då göra varsin sak?. svårare än så behöver det inte vara.
Och josse,, jorden har alltid varit en plats där människor kan kompromissa. Det är bara så att vissa har förmågan att kunna kompromissa men ändå få igenom sin egen åsikt..

2007-10-04 @ 21:24:05
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

Haha, så du menar att vi ska segregera sveriges folk ännu mer?
Och där är många fler frågor, tror du får läsa lite mer noggrant :-).
Så när man får igenom sin egen åsikt och den andra inte får det så är det kompromiss?
Antar att du tycker det är kompromiss när muslimerna vill inskränka vår yttrandefrihet också? Och när de mordhotar en konstnär?

2007-10-04 @ 22:51:34
Postat av: Joakim

Varför ska man segregera? Det finns många skolor som exempelvis har speciell mat för muslimer, men ändå "vanlig" mat för andra. Jag har inte påstått att något som görs idag är kompromisser. Utan jag sa att man borde kompromissa. t.ex. om din mamma och pappa vill köpa en ny bil, och din mamma vill ha en saab, och din pappa en ford, hur gör dom då? väljer dom ett tredje alternativ eller blir dom sura på varann.? Jag tycker inte det är rätt att mordhota någon, oavsett vem det är som mordhotar vem. Men jag kan förstå att de blir uppretade när deras tro är så stark..

2007-10-05 @ 08:11:17
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

"Och josse,, jorden har alltid varit en plats där människor kan kompromissa. Det är bara så att vissa har förmågan att kunna kompromissa men ändå få igenom sin egen åsikt.."
Där sa du ju det precis? Eller?? :-)
Så du tycker det är vettigt att bli arga pga att en okänd konstnär ritar en teckning alltså? Att starta namninsamlingar och kräva lagändringar? Du tycker inte de borde reagera hårdare mot alla de terrordåd som begås i Islams namn?
Och segregation kommer det ju att bli om man delar upp grupper för olika grejer.
Antar att du inte tycker det är något fel att de stoppar ett par killar som vill ha svenska landslagströjan på sig på ett skolfoto? När det går hur bra som helst med vilken annan klädsel som helst.

2007-10-05 @ 10:23:56
Postat av: Joakim

men ja,, människor har alltid kunnat kompromissa med varanndra, så varför kan vi då inte kompromissa med varandra om detta? Klart att det är vettigt att bli arg. om nån ritar en karikatyr av dig och publicerar den så hade du säkert retat upp dig på det eller hur? Och att ta upp det där med att dom borde reagera hårdare mot nåt annat är dumt.. för varför skriver då inte tidningar om alla massmord som händer i många olika länder varje dag istället för att bara skriva om en liten misshandel exempelvis.?Och det där med skolfotot.. så tycker jag att man borde få ha vad som helst på sig. Men det är bara min åsikt..

2007-10-05 @ 12:40:39
URL: http://texasjocke.blogg.se
Postat av: Mist

Du sa ju precis att inget som görs idag är kompromisser? :-)
Haha, nej det hade jag absolut inte.. så feel free att göra det, löjligt att bli arg för en sån sak.. sen är det en helt annan sak att rita en pedofilprofet som ingen vet hur han ser ut och som levde för många tusen år sen än att rita en person som lever idag.
Så du tycker det är vettigt av en fredlig religion att reagera hårdare mot en teckning av en okänd konstnär än att reagera när terrorhandlingar begås i dess namn?
Jag håller med, men så är inte läget i Sverige just nu, för det uppfattas som främlingsfientligt.

2007-10-05 @ 18:08:38
Postat av: Mist

Det var mitt sista ord iaf.. ha det bra, hoppas alla inser hur verkligheten är någon gång.

2007-10-07 @ 21:01:05
Postat av: -_-

Tycker att ni har rätt när det gäller invanrdingen!

25% av hela sverige är invarndrare och dom har ingen reskpekt för sverige eller någon annan!

Te.x Pensionärer får mindre än en invandrare får! Och

te.x min farmor och farfar som har slitit hela livet får mindre än NÅGON som bara kommer hitt och rånar och misshandlar!

Hittade bloggen på ett ganska intresant sätt:P

sökte efter hur kaktusar lyckas hålla vattnet kvar i öknen utan att det avdunstar från växten

2008-11-09 @ 14:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0