Insikt nr.2

Att misslyckas. Min stora rädsla i livet. Jag är så rädd för att misslyckas att jag inte vågar leva. Jag är trots det aldrig rädd för att försöka. Jag försöker gång på gång, provar olika vägar men jag tar mig aldrig hela vägen fram. Även om jag många gånger skulle klara det så väljer jag omedvetet att sluta eftersom jag är rädd för att misslyckas. Jag har länge funderat på varför jag inte kommer vidare i livet, varför jag står på samma ställe och trampar. Återigen satt jag och analyserade mig själv. Jag började med skolan vilket ledde mig in på frågan: Varför slutför jag aldrig något? Och det var då jag insåg att jag är fruktansvärt rädd för att misslyckas. Längre kom jag inte. Det tog stopp. Lite senare den dagen pratade jag med Cajsa, som utan problem såg svaret. Ibland behövs en annan människas perspektiv. Någon som vet vad man varit med om och som kan se sambanden. Hon trodde att det beror på min systers sjukdom och det har hon alldeles rätt i. Jag har ställt krav på mig själv sedan hon blev sjuk. Jag måste lyckas. Jag måste vara "normal". Jag måste klara allt och vara stark. Jag har hindrat mig själv genom att ställa orimliga krav på mig själv. Det är okej att misslyckas, det är ju så man lär sig. Utan att göra fel någon gång kan man inte veta vad som är rätt. Jag har sagt dessa orden till så många människor utan att någonsin koppla dem till mig själv. Förrän nu.

Men det finns inga ord att säga högt den här gången. Det enda man kan göra är att vara medveten i de val man gör och varför man gör dem. På så vis har man möjligheten att ändra sitt beteende. Jag kommer fortfarande vara rädd för att misslyckas, men jag kommer inte undvika risken. Nästa gång jag är på väg att lägga av ska jag fråga mig själv: Varför sluta nu? Och om det enda svaret är rädsla så ska jag fortsätta. Jag vill inte gå genom livet och vara rädd. Jag ser alldeles för många människor i min omgivning som lever så, och för mig är det ett fängelse. Man missar så mycket, så många chanser, så många människor, så många möten, så mycket kunskap. Jag vägrar missa mer nu.

Ta vara på alla chanser du får, ge alla människor du möter en ärlig chans och våga möta dina rädslor!

Kommentarer
Postat av: Sigge

Kloka ord!

Vilken insikt.



Go bravely on Josefin!

2010-10-31 @ 01:54:54
URL: http://sigfridp.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0